PRODUCT INFORMATION MANAGEMENT (PIM) – TUOTETIEDON HALLINTA
KUINKA HALLITA TUHANSIEN TUOTTEIDEN VALIKOIMAA ERI KANAVISSA JÄRKEVÄSTI JA KUSTANNUSTEHOKKAASTI?
Tuotetiedon hallinta on monessa yrityksessä haaste. Ongelmana on usein se, että tuotetieto on hajallaan eri järjestelmissä, eikä ajantasainen tieto ole siellä missä sitä oikeasti tarvitaan eikä myöskään kaikkien käytettävissä.
Tuotetietoa löytyy esimerkiksi toiminnanohjausjärjestelmästä, sisällönhallinnan järjestelmistä, verkkokauppa järjestelmistä, Excelistä, erillisistä tietokannoista, verkkolevyiltä, työntekijöiden omilta koneilta tai jopa printti materiaaleista.
Tämä aiheuttaa sen, että samaa tietoa ylläpidetään moneen eri paikkaan, tuotetiedoista on useita eri versioita ja osa tiedosta on aina vanhentunutta tai jopa virheellistä.
Kasvava tiedon määrä, erilaisten päätelaitteiden laajeneva kirjo, liiketoiminnan digitalisoituminen, verkkokauppa ja monikanavaisuus tuovat lisähaastetta tiedon hallintaan ja hyödyntämiseen.
Ilman selkeää mallia jolla dataa hallitaan, tehokkaita prosesseja ja toimivia työkaluja organisaatiolla ei ole tuotteisiin ja kaikkeen tuoteinformaatioon yhtä näkymää joka palvelisi henkilöstöä, sidosryhmiä ja prosesseja kustannustehokkaasti.
Myös tuotetiedon hankinta, rikastaminen ja jakelu eri kanaviin on tehotonta. Keskitetyn tuotetiedonhallinnan (PIM) prosessilla ja työkaluilla on mahdollista tehostaa tätä toimintaa.
Tuotetiedonhallinnan (PIM) avulla voidaan esimerkiksi:
PIMillä VAUHTIA VERKKOKAUPPAAN JA MONIKANAVAISEEN MYYNTIIN
Tuotetiedonhallinta (PIM) ei ole vain yrityksen ja organisaation sisäinen työkalu eikä toimintatapa. PIMin avulla voidaan ohjata valikoimia, kategorioita, tuotteita, tuoteliitoksia, tuoterakenteita, rikastettua tuotesisältöä ja muuta kaupallisesti tärkeää tuoteinformaatiota(kuten kuvat, videot, esitteet, käyttöoppaat) kaikkiin myynti- ja palvelukanaviin – kanavakohtaisesti.
Kun tieto julkaistaan yhdestä lähteestä, se on aina tarkkaa ja ajantasaista. Lisäksi on helpompi varmistaa, että kaikissa kanavissa ja asiakaskohtaamisissa on saatavilla juuri oikeaa tietoa oikeassa kontekstissa.
PIM:n avulla tuotteen tie markkinoille nopeutuu ja helpottuu.
TUOTETIEDONHALLINNAN HYÖDYT
Kun tuotetietoa hallitaan keskitetysti siihen tarkoitetulla järjestelmällä:
Kun tuotetieto on yhtenäistä, ajantasaista, oikeaa ja myyvää:
Tarjoamamme palvelu PIM kuntokartoitus on ensimmäinen askel tuotetiedon prosessien kehittämiseen.