Ruokakauppa, varsinkin ruoan verkkokauppa, on Suomessa vaikea ja rahaa vaativa laji. Vai onko?

Suomen ruokakauppa on Euroopan keskittynein, kertoi Euroopan komission tutkimus jo vuonna 2014. Sama on jatkunut tähän päivään, ja uusia toimijoita ei ole pahemmin tullut jakamaan pottia.

Vuonna 2022 ruokakaupan markkinaosuudet jakautuivat seuraavasti:

  • S-ryhmä, 46 %
  • K-ryhmä 37 %
  • Lidl 10 %
  • Muut 7 %

Vajaa kaksi vuotta sitten uutisoitiin raflaavilla otsikoilla kuinka Norjalainen Oda aikoo mullistaa Suomen ruokakaupan avaamalla ruoan verkkokaupan. Mullistuksen yritys jäi lyhyeksi, sillä tänään uutisotsikot kertovat että Oda on lopettamassa ruoan verkkokaupan Suomessa.

Suomeen ei tule jatkossakaan haastajia, siinäkö tulevaisuus ja vahva signaali muille K:n ja S:n haastamista harkitseville?

Oda Finland Oy on ehtinyt toimia Suomessa vajaat 3 vuotta ja se on tehnyt noin 22 miljoonan euron liikevaihdolla melkein 27 miljoonaa euroa tappiota. Luvut ei sinänsä ole yllätys, koska Odan tapaisen liiketoiminnan käynnistäminen Suomessa on vaatinut aika vahvaa rahallista panostusta ja investointeja.

Ruoan verkkokaupassa on “kakkua” jakamassa muutamia pieniä toimijoita, joiden tunnusluvut tukevat sitä että ruoan verkkokauppa on Suomessa vaikea ja rahaa vaativa bisnes.

Vuodesta 2009 saakka toiminut Kauppahalli24 (Seulo Palvelut Oy) luvut vuosilta 2018-2021 kertovat ovat myös karua luettavaa. 4 vuoden aikana 17 miljoonaa euroa liikevaihtoa ja 9,5 miljoonaa euroa tappiota.

Paljon esillä ollut Fiksuruoka.fi on saanut liikevaihdon mukavaan kasvuun, mutta ei sekään mikään tuloksentekokone ole ollut. Luvut vastaavalta ajalta kuin Kauppahalli24:lla eli vuosilta 2018-2021 ovat 30,9 miljoonaa euroa liikevaihtoa ja 5,4 miljoonaa euroa tappiota.

Anton&Anton, joka on vähän erilainen haastaja ja aloitti kivijalassa, mutta on nyt vahvasti keskittynyt verkossa ruokakassi ja valmisateria palveluihin tunnusluvut vuosilta 2018-2021 ovat liikevaihtoa 10 miljoonaa euroa ja tappiota 5,6 miljoonaa euroa.

Vappu Pimiän osaomistama ja mediassa hänen bisnekseksi vahvasti profiloitu Ruokaboksi on piristävä poikkeus, jonka tunnusluvut näyttävät siltä, että jotain on tehty oikein. Liikevaihto 2019-2022 (tilikausi päättyy kesäkuussa) liikevaihtoa 36,4 miljoonaa euroa ja tappiota yhteensä vain alle miljoona euroa (06/2021 päättynyt tilikausi oli voitollinen).

Mitä muut isommat kaupan alan toimijat tekevät verkossa ruoan parissa?

Lidl ei myy mitään verkossa. Pilotissa ollut käyttötavaroiden verkkokauppa suljettiin jo pari vuotta sitten. Uutisten mukaan ei ainakaan lähitulevaisuudessa ole näköpiirissä panostusta ruoan verkkokauppaan.

Kärkkäinen toi ns. teolliset elintarvikkeet (juomat, kuivat elintarvikkeet, snacksit jne.) verkkokaupan valikoimaan muutama vuosi sitten ja valikoimassa on noin 7000 nimikettä. Kärkkäisen verkkokauppa on yksi Suomen suurimmista, joten varmasti sieltä menee myös Ruoka osion tuotteita kaupaksi jonkin verran. Tuore-elintarvikkeiden myyntiin Kärkkäinen ei varmaan ihan heti ole lähdössä, koska niitä ei ole myöskään tavaratalojen valikoimassa.


Tokmanni on yksi kaupan alan suurista pelureista Suomessa, myymälöitä on jo yli 200 ja liikevaihtoa 1 168 miljoonaa euroa. Myymälöistä 18 myy tuore-elintarvikkeita ja teollisten elintarvikkeiden myötä päivittäistavaroiden osuus koko ketjun myynnistä 56 %:ia. Verkkokaupassa Tokmannilla on elintarvikkeita kuitenkin alle 2000 nimikettä. Tokmannilla olisi varmasti halutessaan mahdollista lähteä haastajaksi ruoan verkkokauppaan, mutta ainakaan viime vuosina ei sellaista signaalia tai infoa ole tiedotteissa tullut esille että siihen oltaisiin panostamassa. Vuonna 2021 Tokmanni lähti mukaan ruokaboksi bisnekseen Helppo Ruoka konseptilla yhteistyössä Feelian kanssa, mutta palvelu on ilmeisesti hiljaisesti lopetettu eikä verkosta enää löydy Tokmannin ruokabokseja.
Palautusohjeissa kyllä vielä mainitaan Ruokaboksit erikseen, mutta ne on varmaan sinne jääneet vahingossa.

Alueellisesti vahvoja ruokakaupan toimijoita ovat Halpahalli ja Minimani ketjun myymälät, joiden valikoimaan elintarvikkeet ja tuore-elintarvikkeet myös kuuluvat. Halpahallin verkkokaupassa on elintarvikkeiksi luokiteltavia tuotteita valikoimassa reilut 1000 nimikettä.

Minimanilla valikoima on huomattavasti laajempi, mutta tuore-elintarvikkeet ja pakasteet on vain esillä verkossa eivätkä ne ole sieltä ostettavissa. Minimani lanseerasi pandemian alkuvaiheessa pikaisella aikataululla ruoan verkkokaupan osana olemassa olevaa verkkokauppaa ja sieltä sai tehtyä tuore-elintarvikkeista noutotilauksia. Tämä ominaisuus on kaupan uudistuksen myötä suljettu jo jokin aika sitten.

Molemmista yllä mainitusta voisi olla hyvin ns. paikalliseksi haastajaksi myös ruoan verkkokaupassa. Myymälät kuitenkin pääasiassa sijaitsevat pienemmillä paikkakunnilla, joissa tuskin edes laajemmalla panostuksella toimintaa saisi kannattavaksi, ainakaan nopealla aikataululla.

P.S.
Niin sanotut teolliset elintarvikkeet kuuluvat päivittäistavaroihin joihin luetaan kuuluvaksi ruoka, juomat, teknokemian tuotteet, kodin paperit, tupakkatuotteet, lehdet ja päivittäiskosmetiikka.

P.P.S.
Ruoan verkkokaupassa on ollut myös Suomessa edelläkävijä, asia joka luultavasti alaa vähemmän seuraavalle ja nuoremmalle väestölle on täysin uutta. Ruokavarasto ketju, joka oli silloin Wihuri yhtiöiden omistama, avasi ruoan verkkokaupan jo -90 luvun lopussa ja verkkokauppa toimi Helsingissä, Tampereella, Turussa, Porissa, Raumalla, Hämeenlinnassa, Salossa sekä Lahden ja Hollolan alueella tarjoten yli 2000 tuotteen valikoiman.

Toimitusmaksut vaihtelivat välillä 30-50 mk. Pääkaupunkiseudulla toimitusmaksu oli 40 mk

Ruokavarasto myös pilotoi jo 2000 - luvun alussa Turussa ns. ulkotiloissa olleita kylmäbokseja, joista tilauksen pystyi itse noutamaan.

Nähdäänkö vastaavia avauksia lähiaikoina nykyisiltä toimijoilta?

Artikkelin kirjoittaja Jouni Wahalahti on verkkokaupan pioneeri ja toiminut alalla jo lähes 25 vuotta. Työn alla on myös Suomalaisen verkkokaupan historiasta kertova moniosainen artikkelisarja.

Jouni Wahalahti
+358 40 5518 528

Linkedin

Haluatko kuulla lisää?

Kerro meille liiketoiminnastasi, tavoitteista ja haasteista
niin katsotaan miten voimme auttaa.
OTA YHTEYTTÄ
cross