Ekosysteemin tulee palvella ensisijaisesti liiketoimintaa ja sen tulee olla rakennettu yrityksen asiakkaan tarpeita varten. Oikein rakennettu ekosysteemi mahdollistaa saumattomat prosessit ja ajantasaisen asiakasviestinnän.
Ekoysteemin kartoituksessa selvitetään yrityksen käytössä olevien järjestelmien nykytila, järjestelmien valmiudet kehittyvään monikanavaiseen kaupankäyntiin nyt ja tulevaisuudessa sekä tehdään organisaation ymmärryksen/osaamistason kartoitus monikanavaisuutta ja sen prosesseja peilaten.
Toimintamalli:
- Workshopit
- Dokumentointi
- Esittely
Sisältö:
- Käydään läpi yrityksen nykyiset järjestelmät
- Selvitetään nykyisten järjestelmien rajapinnat sekä skaalautuvuus monikanavaisen liiketoiminnan tarpeisiin
- Esitetään monikanavaisen liiketoiminnan ekosysteemistä esimerkki ja käydään yhteisesti läpi järjestelmien roolien merkitys kokonaisuudessa
- Keskustellaan organisaation roolista verkkoliiketoiminnassa
Tavoitteet:
- Rakentaa selkeä kuva yrityksen nykyisistä järjestelmistä ja niiden sijoittumisesta monikanavaisen liiketoiminnan ekosysteemiin
- Varmistaa yrityksen organisaation valmiudet resurssien sekä ymmärryksen ja osaamistason osalta
Lopputuotos:
- Kuvannetaan yrityksen nykyiset taustajärjestelmät, toimintaympäristö sekä infra ja asemoidaan kokonaisuus monikanavaisen liiketoiminnan ekosysteemiin
- Sovitaan jatkotoimenpiteet esimerkiksi järjestelmähankkeiden ja tarvittavien uusien ohjelmistojen osalta