Mikä ihmeen Synkka-tuotetietopalvelu?

Synkka on kaupan alan toimijoille tarkoitettu palvelu, jossa on yli 110 000 tuotteen tiedot.

Synkka palvelun edeltäjä oli Sinfos joka otettiin käyttöön vuonna 2004. Synkka otettiin käyttöön vuonna 2014.

Synkkaa ylläpitää GS1 Finland Oy ja heidän oma esittelynsä palvelusta on tällainen:
Synkka on kaupan alan kattavin tuotetietopalvelu, joka yhdistää tavarantoimittajat ja kaikki tuotetiedon tarvitsijat. Palvelun avulla ajantasainen ja oikeassa muodossa oleva tuotetieto tuotekuvineen on helposti käytössä.

Synkkaa ja sen tuotetietoa hyödyntävät suuret kauppaketjut sekä tukkukaupat ja HoReCa sektori. Osa tuotetietoa hyödyntävistä tahoista edellyttää, että tavarantoimittaja liittyy Synkkaan ja vie tuotetiedot sinne sekä päivittää niitä, jotta tuote edes voidaan ottaa valikoimaan.

Synkka faktaa:

  • Palvelussa on yli 750 tavarantoimittajan tuotetietoa
  • Tuotteita palvelussa on yli 110 000
  • Non-food tuotteiden osuus on noin 40 %
  • Asiakkaita Suomessa on jo lähes 1000
  • Tietoa hyödyntäviä yrityksiä on noin 70
  • Synkka palvelusta löytyy sekä elintarvikkeiden että käyttötavaroiden tuotetietoa, kattavammin elintarvikkeista
  • Vuonna 2021 palvelu on laajentunut myös lääkinnällisten laitteiden tuotetietoon
  • Tietomalli on standardisoitu ja Suomen tietomalliin on valittu GDSN:stä tiedot käyttäjien tarpeita ajatellen

Mitä Synkkaan liittyminen ja sen käyttö maksaa?

Synkka palvelun hinnoittelu on hieman outo, sillä tuotetiedon tallentaminen maksaa enemmän kuin tiedon hakeminen Synkka palvelusta. Käytännössä tuotetietoa saa haettua palvelusta hyvin edulliseen hintaan, sillä tuotetiedon hakemisesta maksetaan ainoastaan liittymismaksu sekä mahdollinen integraatiomaksu.

Synkka palvelun tuotetietoa pääsee siis hyödyntämään Synkka käyttöliittymän kautta maksamalla Käyttöliittymän käyttöönottomaksun, joka on vain 1000 € ja integraatiomaksukin on vain 1400 €.

Luonnollisesti integraation osalta tulee huomioida myös oman pään eli integroinnin kustannukset PIMiin, ERPpiin tai muuhun ydinjärjestelmään.

Synkka palvelun käytön aloittaminen on kuitenkin halpaa, ja jokaisen elintarvikkeita, teollisia elintarvikkeita ja teknokemian tuotteita myyvän yrityksen on järkevää liittyä Synkka palveluun, jos tuotteita on valikoimassa vähänkin enemmän. Käyttötavara puolen tuotteita on huomattavasti rajatumpi määrä, joten vain käyttötavaroiden tuotetietoa tarvitsevien on hyvä selvittää oman valikoiman kattavuus ja saatavuus Synkka palvelussa.

GS1 osaa myös hinnoitella, sillä projekteihin liittyvän asiantuntijatyön hinta on 200 €/tunti, joka on kyllä korkea, tai sitten asiantuntijat ovat huippuluokkaa ja huipputehokkaita.

Mitä hyötyä Synkka-tuotetietopalvelusta sitten on?

  • Hyvin edullisella hinnalla pääsee käsiksi yli 110 000 tuotteen tietoihin
  • Saatavilla standardinmukaista tuotetietoa vähittäistuotteista eli elintarvikkeista ja käyttötavaratuotteista
  • Saatavilla on tietoa uutuuksista ja lanseerattavista tuotteista
  • Tiedot ovat yleensä ajan tasalla ja tiedon laatua kontrolloidaan

Synkka palvelusta löytyy mm. seuraavat tiedot:

  • Nimitiedot (suomi, ruotsi, englanti)
  • Tuotteiden ja tuotepakettien mittatiedot
  • Tuotekuvaukset ja tuotteen esittelytekstit
  • Tavararyhmittelyt
  • Ravitsemustiedot ja allergeenit
  • Pakkausmerkit
  • Kuluttajaohjeet (suomi, ruotsi)
  • Tuotteiden kuvat (osasta tuotteista, kattavuus on noin 65 %:ia)
  • Ja paljon muuta

Synkka tuotetiedonhallinnan ja PIM järjestelmien näkökulmasta

  • Synkka datamalli on aika haasteellinen
  • Erilaisia attribuutteja tietokenttiä on paljon, viimeksi kun dataa käsittelin, oli tietokenttien Excel listauksessa lähes 400 riviä, nyt luultavasti jo muutama tietokenttä enemmän
  • Synkka integraatio oman pään järjestelmiin ei ole ihan yksinkertainen, mutta onneksi jo esimerkiksi useammalla PIM toimittajalla on valmiit toteutukset tuotetiedon hakemiseen, jolloin integraation hinta ja käyttöönotto pysyy maltillisena

Tuotemäärät Synkka palvelussa – pysähtyneisyyden tuntua!

Vähittäistuotteiden määrä Synkka palvelussa on pysynyt aika lailla samalla tasolla jo vuosia, mikä on oikeastaan aika ihmeellistä, sillä varsinkin päivittäistavaroiden nimikemäärä on kaupan hyllyillä kasvanut ja käyttötavarat tulleet mukaan Synkka palveluun jo vuosia sitten.
Edeltäjässä Sinfos palvelussa oli noin 92 000 vähittäistuotetta vuonna 2012, nykyinen tuotemäärä (pois lukien lääkinnälliset laitteet) on noin 110 000.

Tuotekuvia löytyy noin 65 %:lle tuotteista, eli noin 75 000 tuotteesta on saatavilla kuvia.

GS1 kehittää Synkkaa varsinkin olemassa olevan valikoiman tietojen laadun parantamiseksi, mutta toivoisi palveluun liittyvän enemmän tavarantoimittajia, jotta tuotemäärät kasvaisivat ja sitä kautta edistäisi Suomalaisten kaupan alan toimijoiden monikanavaista liiketoimintaa.
Toisaalta usein on kuullut tavarantoimittajien suusta, että tietojen syöttäminen Synkkaan on aikaa vievää ja jopa haasteellista, vaikka palvelu onkin kehittynyt vuosien varrella huomattavasti.

Synkka-tuotetietopalvelun tuotteet ja palvelusta löytyvien omassa valikoimassa olevien tuotteiden määrä kannattaa ehdottomasti kartoittaa, jos myyt vähittäistuotteita.

Jos haluat tietää enemmän Synkka-tuotetietopalvelun integroimisesta PIM ohjelmistoon ja löytää oikeat tekijät, ota yhteyttä!

Jouni Wahalahti

Jouni Wahalahti
+358 40 5518 528

Linkedin

Haluatko kuulla lisää?

Kerro meille liiketoiminnastasi, tavoitteista ja haasteista
niin katsotaan miten voimme auttaa.
OTA YHTEYTTÄ
cross