Kymmeniä miljoonia euroja tappiota tehneen ja brittien omistukseen konkurssin jälkeen päätyneen Suomalaisen kauppapaikan Fruugo.comin tarina jatkuu hyvässä nosteessa.
Fruugo on nykyään yksi Euroopan suurista verkon kauppapaikoista ja se on sijalla 19 TOP 100 Global Marketplaces 2022 in Europe listalla. Raportti listaa 100 suurinta globaalia markkinapaikkaa, joilla on Euroopassa rajat ylittävää verkkomyyntiä.
Fruugo on yksi surullinen esimerkki Suomalaisen verkkokaupan historiassa. Hyvään ideaan poltettiin äärimmäisen iso kasa euroja ja lopputulos oli se, että idea ja rakennettu teknologia meni konkurssin myötä pilkkahinnalla eteenpäin briteille useamman vuoden tarpomisen ja raskaiden tappioiden jälkeen.
Fruugon tarina alkoi vuoden 2006 lopulla (ainakin julkisuudessa), jolloin julkaistiin ensimmäinen verkkosivu ja sivulla informoitiin tulevasta lanseerauksesta. Lanseerauksen piti alun perin olla jo vuonna 2007. Lopulta lanseeraus tapahtui vasta vuonna 2009.
Fruugon liikeidea pohjautui samantyyppiseen liiketoimintamalliin kuin sen ajan suuret verkkokaupat Amazon ja eBay. Visiona oli rakentaa Euroopassa toimiva palvelu, jossa asiakas voi yhdestä palvelusta ostaa tuotteita monista eri verkkokaupoista ja monia eri verkkokauppoja toimii saman katon alla.
2007 aloitettiin kauppiashankinta hyvin salamyhkäisellä tavalla, verkkokauppiaita kontaktoitiin, kerrottiin kovasta ja markkinat mullistavasta uudesta palvelusta sekä sovittiin tapaaminen palvelun esittelylle. Muuta ei puhelimitse kerrottu. Kun Fruugon myyntihenkilö tuli paikalle sovittuun tapaamiseen, ensin lyötiin NDA (eli salassapitosopimus) nenän eteen ja pyydettiin se allekirjoittamaan ennen kuin uudesta markkinat mullistavasta palvelusta kuulisi yhtään mitään lisää.
Itse olin yksi ensimmäisistä mukaan lähteneistä verkkokauppiasta, ja kun Fruugo vihdoin lanseerattiin keväällä 2009 beta versiona, jouduttiin se saman tien sulkemaan teknisten haasteiden takia. Sitä ennen Fruugo toimi jo vuonna 2008 suljetussa beta ympäristössä. Silloin uutisoitiin näyttävästi, että salaperäinen Fruugo on nyt paljastettu.
Sinä aikana, kun Fruugo oli toiminnassa ja verkkokauppamme tuotteet olivat siellä myynnissä, saimme peräti 6 tilausta Fruugon kautta. Fruugon käytettävyys oli kauppiaan kannalta moniin silloisiin eCom järjestelmiin ja varsinkin nykyaikaisiin systeemeihin verrattuna aika alkeellinen, sillä kaikki toimenpiteet piti hoitaa manuaalisesti.
Fruugoa rakennettiin aikanaan isolla rahalla ja nimekkäitä bisnesvaikuttajia saatiin mukaan hallitukseen sekä sijoittajiksi. Vauhti ja pöhinä salaperäisen Fruugon ympärillä oli kova.
Alkusyksystä 2009 Fruugossa työskenteli yli 120 henkilöä, mutta jo lokakuussa 2009 Fruugo ilmoitti mittavista lomautuksista.
Helmikuussa 2010 Fruugossa oli myynnissä lähes 100 000 tuotetta yli 90 kauppiaalta ja palvelu toimi Suomessa, Ruotsissa sekä Hollannissa.
Rahaa oli tässä vaiheessa poltettu arvioiden mukaan lähes 20 miljoonaa euroa, Vuoden 2008 tappio oli yli 14 miljoonaa euroa. 2009 liikevaihto oli vain 8236 euroa, tappiota yritys teki 11 miljoonaa euroa.
Fruugo yhdistyi brittiläiseen Directory Technologies Limited -yhtiöön 2010 ja jatkoi sen jälkeen edelleen yskien eteenpäin. Marraskuussa 2012 tuli lopullinen niitti, Fruugo Oy hakeutui konkurssiin, Helsingin toimistokin oli suljettu jo keväällä 2012.
Tietoviikko uutisoi huhtikuussa 2012 että kyseessä on kaikkien aikojen suomalaisfloppi: 40 miljoonalla eurolla 100 000 euroa liikevaihtoa.
Seura lehti uutisoi joulukuussa 2012 että kyseessä oli tuhlaamisen Suomen ennätys
Alla ote Fruugo.com sivuilta vuonna 2006
Welcome to the next generation marketplace - Full operation will deput 2007.
Founded in 2006, Fruugo Inc. is a privately held company with headquarters in Helsinki, Finland. We are providing consumers an easy way to access online shopping using one simple, intuitive Web interface. We essentially organize e-commerce and make it easy for consumers to find, and buy, the products they want in one location. And because the products and prices are identical to those on the merchants' own sites or catalogs, consumers pay nothing extra for this convenience.
Fruugo is a marketplace designed to help consumers more efficiently shop on the web. Consumers now have access to almost any product in the world - if they're patient enough to sort trough hundreds of thousands of sites on the web. The problem consumers face is that the web is vast, largely unorganized and totally inconsistent from site to site. Every e-commerce site has a different layout, different navigation, and different rules.
We will organize millions of products from thousands of merchants in a single location, allowing consumers to shop across them all - start to finish - with one personal password-protected account.
Joulukuussa 2022 julkaistun TOP 100 Global Marketplaces 2022 in Europe tutkimuksen mukaan Fruugo on nyt niin sanottujen cross – border kauppapaikkojen TOP 100 listalla sijalla 19.
Fruugossa on myynnissä miljoonia tuotteita kymmeniltä tuhansilta brändeiltä, kuukausikävijöitä verkossa on yli 5 miljoonaa ja Fruugolla on yli 3 miljoonaa asiakasta.
Fruugon taustalla olevan yhtiön liikevaihto on jo yli 30 miljoonaa euroa (2021) ja Fruugon kautta kulkeva EU:n cross border myynnin on arvioitu olevan tänä vuonna noin 250 miljoonaa euroa. Vuonna 2021 Fruugon kautta tehtiin ostoksia noin 150 miljoonalla eurolla.
Nykyään Fruugo on siis erittäin monipuolinen globaali markkinapaikka, joka toimii 48 maassa 28 eri kielellä. Liiketoiminta on nopeasti kasvavaa, ja heillä on edelleen käytössä oma teknologia-alusta.
Nykyisen Fruugon taustalla toimii samat Directory Technologies Limited -yhtiön britit, joiden kanssa Suomen Fruugo yhdistyi vuonna 2010. Fruugo.com Limited on yritystietojen mukaan perustettu vuonna 2008, joten pikaisella veikkauksella sen syvällisemmin asiaa tutkimatta, taustalla on luultavasti sama Fruugon brittiläinen tytäryhtiö, joka sai tai osti konkurssipesältä oikeudet alustaan sekä nimeen.
Ainakin Suomalaiset tunnetut sijoittavat hävisivät miljoonia ja Suomalainen menestystarina jäi syntymättä. Britit veivät tämän kisan 10–0.
Suomalaisen verkon markkinapaikan menestystarinaa saadaan siis vielä odotella, toki TOP 100 Global Marketplaces listalle on Suomalaisista yrityksistä päässyt Wolt (sijalla 21), mutta sen liikeidea on kuitenkin hieman erilainen kuin puhtaan tavarakaupan markkinapaikan. Markkinapaikkojen määrä on vuosien aikana maailmalla kasvanut räjähdysmäisesti eikä Amazon ole kaikesta suuruudestaan sekä varoittelusta huolimatta saanut kahmittua kaikkea markkinaosuutta itselleen.
Jouni Wahalahti